De gezondheidsvoordelen van bananen

Bananen zijn een van de meest geconsumeerde vruchten ter wereld en daar is een goede reden voor. Het eten van bananen kan bijdragen bij het verlagen van een hoge bloeddruk daarnaast zou het de kans op kanker en astma kunnen reduceren.

Tegenwoordig worden bananen gekweekt in meer dan 100 landen en staan ze in de top 5 wereld voedselgewassen in geldwaarde. Zo consumeren Amerikanen meer bananen dan appels en sinaasappels bij elkaar.

Er worden dus aanzienlijk veel bananen geconsumeerd in de wereld. Het is dan ook niet gek dat de vraag “zijn bananen wel gezond?” vaak gesteld wordt.

Voedingskenmerken

Bananen zijn een uitstekende bron van kalium, vitamine B6, vezels en koolhydraten en leveren ook een kleine hoeveelheid vitamine C. Door het lage watergehalte in bananen, heeft de vrucht t.o.v. andere vruchten meestal meer calorieën en een hoger suikergehalte.

Een portie van 100 g levert 81 kcal, 20,3 g koolhydraten, 1,4 g vezels en 18,1 g natuurlijke suiker. Wil je meer informatie over voeding lees dan hier verder.

Onrijpe bananen hebben een hoger zetmeelgehalte. Terwijl ze rijpen, wordt het zetmeel omgezet in suiker waardoor het fruit zoeter wordt. Groene bananen zijn ook een goede bron van pectine, een soort voedingsvezels die worden aangetroffen in fruit en helpt hen hun structurele vorm te behouden. Pectine breekt af als een banaan overrijp wordt, waardoor het fruit zachter wordt.

Bananen en afvallen

Als je wilt afvallen is een banaan een fijn tussendoortje, het vult goed en het bevat vele gezonde voedingsstoffen. Je kunt helaas niet onbeperkt bananen eten omdat ze wel suikers bevatten. Je kunt bananen in veel gerechten gebruiken, denk aan bananenbrood bijvoorbeeld. Door rijpe bananen te gebruiken hoef je geen suikers toe te voegen en heb je toch een zoete smaak door de fruitsuikers uit de bananen. Hierdoor kun je een gezondere cake maken wat perfect is als gezond tussendoortje, zeker wanneer je wilt afvallen. Ook kun je muffins maken met bananen, en zelfs banaanpannenkoeken. Wil je weten wat je nog meer voor gezonde gerechten je kunt maken met banaan? Kijk dan eens op deze website.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *