Hoe val je nu wél verantwoord af?

Veel gesprekken en teksten over verantwoord afvallen behandelen vooral hoe je dat níét doet: geen crashdiëten, geen maaltijden overslaan, en ga zo maar door. Wat je eigenlijk nooit hoort is hoe je dan wél af kunt vallen op een verantwoorde, gezonde manier.

goed gebalanceerd dieet

Laten we eerst een misverstand uit de wereld helpen: maaltijdvervangers zijn niet hetzelfde als het overslaan van maaltijden. Als je ze op een goede manier gebruikt, zijn maaltijdvervangers een prima middel om je calorie-inname te verlagen. Zorg alleen wel dat je minstens een totaal van 1500 calorieën per dag aanhoudt. Als je naast je dieet ook actief sport, is het raadzaam om minimaal 1800-2000 calorieën per dag binnenkrijgt.

Dat brengt ons bij het tweede punt, dat eigenlijk een open deur lijkt: beweging is de sleutel tot gewichtsverlies. Maar laten we eens stilstaan bij dit gegeven. Een gebrek aan kennis kan namelijk tot demotivatie leiden, want de voordelen van lichaamsbeweging lijken op het eerste gezicht vrij klein. Veel mensen denken namelijk dat ze alleen extra calorieën verbranden tijdens het sporten, en dan nog niet eens veel. Maar tijdens het sporten komt ook endorfine vrij. Dat verkleint de kans dat je gaat snoepen. Een ander feit dat veel mensen niet kennen: ook ná het sporten verbrandt je lichaam meer calorieën, want je metabolisme wordt versneld door lichaamsbeweging. Al deze kennis maakt sporten natuurlijk een stuk aantrekkelijker, en dus makkelijker vol te houden.

Ten slotte is het af te raden om te snel af te vallen. Dat kan allerlei nare gevolgen hebben. Denk hierbij aan dingen als een sneller verschuivend zwaartepunt van je lichaam, waardoor je je evenwicht sneller verliest. Dat komt omdat je evenwichtsorgaan niet kan wennen aan de veranderende situatie, juist omdat die zo snel verandert. Ook heeft te snel afvallen een verwoestende werking op je emotionele gesteldheid, zodat je erg snel geneigd bent om op te geven. Dat zijn slechts twee van de vervelende gevolgen die crashdiëten kunnen hebben. Stel dus realistische doelen, en probeer je niet te laten verleiden door het vooruitzicht van “snel en gemakkelijk” afvallen.

Een sportmetafoor is hier zeer toepasselijk: afvallen is een marathon, geen sprint. Dat kan het misschien lijken, maar er is niemand die je verplicht om in vijf weken ‘klaar voor de zomer’ te zijn. Val dus verantwoord af, dan is de kans groter dat je het volhoudt en dat het effect blijvend is. Zo ben je klaar voor élke zomer, en niet alleen voor de komende.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *